Oj – vad tiden går

 

Mer än en vecka sedan senaste blogginlägget. Det har varit en vecka fylld av ”avslutningsaktiviteter”. Nu har nedräkningen inför julen inletts ordentligt.

Jag har varit på tre ”julfester” den senaste veckan! Det blev julmat på alla tre ställena så nu måste jag ta en paus på matfronten inför det egna julfirandet med familjen.

I tisdags var det julsamling med all skolpersonal vid Timsfors- och Markaryds skola. Vi var på Gräddhyllan och avnjöt ett utsökt julbord i trevligt och muntert sällskap.

Utdelning av kulturpris 2014 (3)Utdelning av kulturpris 2014 (4)

I onsdags var det dags för mig att ta emot Årets Kulturpris. Prisutdelningen ägde rum i samband med julavslutningen för ledamöterna i Utbildnings- och kulturnämnden och personalen inom utbildnings- och kulturförvaltningen. Jag och Charlott Thörnros, mottagare av årets ”föreningsledarpris”, fick båda diplom, en blombukett och en check. Det var lite speciellt – att få ta emot ett pris på hemmaplan. Jag är mycket tacksam över denna utmärkelse. Det är ett erkännande och en inspiration till fortsatt arbete inom det lokala ideella kulturlivet. Jag vill bidra till att synliggöra allt vi håller på med i Konstföreningen och i Teaterföreningen och önskar att fler upptäcker vilket rikt utbud av kulturupplevelser vi erbjuder. Ett rikt kulturliv bidrar i allra högsta grad till att en ort upplevs som attraktiv. En ort man vill leva och bo i och en ort man gärna flyttar till!

Nr 1Nr 6

I torsdags var det julavslutning på Grimslövs Folkhögskola. Det var det absolut sista engagemanget jag hade där i min egenskap av vice ordförande i skolans styrelse. Det känns lite vemodigt. Det har varit ett mycket trevligt uppdrag med bra kollegor i styrelsen. De flesta kommer jag att träffa på även framöver i det politiska livet, men Margareta Arteus Thor lämnar politiken i länet. Jag hoppas dock kunna hålla kontakten med henne för hon är en inspirerande och klok människa som har ett stort engagemang och hjärta för kulturen. Nu går jag vidare, men kommer säkert att besöka Grimslöv även i framtiden. Dock inte lika ofta och det bli då som gäst och inte som ansvarig för verksamheten.

Nr 10Nr 14

I fredags var det en träff med de tillträdande ordförandena och chefstjänstemännen i det nya Region Kronoberg under förmiddagen och under eftermiddagen var det mitt absolut sista möte för detta året då det var avslutning med Kulturparken Småland AB.

Jag var ganska trött när jag kom hem i fredags kväll. Förutom allt ”festande” så har jag jobbat på skolan och varit på möte med nya Monitoring committe, kopplat till regionens Sydafrika- samarbete. Nu ska det bli skönt att släppa allt med jobb och politik för en vecka i alla fall. Nu ska julförberedelserna få uppsluka mig helt.

Kommentera

