My Fair Lady och ny resväska

Nr 1Programblad 1Programblad 2Programblad 3

I lördags styrde ett gäng förväntansfulla teaterresenärer kosan söderut. Teaterföreningen hade bokat upp 30 biljetter till en helkväll på Helsingborgs Stadsteater. Först skulle föreställningen upplevas, sen skulle en tvårätters Teatersupé avnjutas.

Nr 9Nr 12Nr 14Nr 31Nr 16Nr 33

En klassikernas klassiker i musikalvärlden. Ja, så kan man väl benämna ”My Fair Lady”. Musikalen som bygger på George Bernard Shaws verk ”Pygmalion” lockar och kittlar fortfarande sin publik. Jag var lite orolig för att den skulle kännas för dammig och förlegad ur ett nutida könsrollsperspektiv: Fattig oborstad flicka, Eliza förvandlas till en skön sofistikerad Lady. Hon förvandlas av Professor Higgins och blir betraktad som hans skapelse, men förvandlingen är inte helt friktionsfri. Vad händer med personen Eliza?

Programblad 7Programblad 5 Programblad 4Programblad 11

I denna uppsättning problematiseras detta och här får vi uppleva en modernare version och mer anpassad till vår nutid. Eliza blir den starka självständiga överlevaren och Higgins den som blir mest förvirrad och vars självbild får sig en rejäl törn. Ja, det är åtminstone min tolkning och det kändes ganska befriande.

Nr 37Nr 21  Nr 40Programblad 8

Föreställningen skall ut på turné i Skåne, därför var dekoren avskalad och sparsmakad. Trots det fyllde den hela stora scenen och kändes både imponerande och effektfull. Två skickliga pianister framförde de välbekanta musikaliska ”örhängena” och skådespelarensemblen var välsjungande och proffsiga. De avtackades med välförtjänta stående ovationer.

Nr 43

Nr 45

Efter föreställningen hade vi bokat bord på Restaurang Teaterkatten. Där avnjöt vi en god tvårätterssupé innan det var dags att åka tillbaka hemåt igen. Jag tror det var en samling mätta och belåtna resenärer som tog farväl av varandra när vi anlände till Markaryd.

Nr 4 Nr 51

Nu gäller det att hålla ögonen öppna för att se om vi kan hitta andra lämpliga före-ställningar att arrangera resor till. Det är en uppskattad del av vårt arbete i Teater-föreningen och det känns ju härligt när man får positiv respons på den möda vi lägger ner.

Ny resväska 4jordglob (1)

Men var kommer resväskan in i allt detta? Inte alls – Jag bara upptäckte att min gamla röda fina trotjänare till resväska, som har följt mig på så många resor – ja, den har gjort sitt nu. Den har fått ge upp efter den senaste omilda behandlingen   vid min Sydafrikaresa. I fredags när jag avslutat ett styrelsemöte med Kulturparken Småland AB passerade jag Hugo Muhrs väskaffär i Växjö. Där slank jag in och … där stod den … en röd fin skapelse och väntade på mig.  Den fick följa med mig hem och nu hoppas jag den kommer att bli en lika bra reskamrat som den gamla ….. och färgen är ju den enda rätta!

Även detta blogginlägg avslutar jag med en speciell födelsedagshälsning. Den här gången är det fina brorsonen Tim som ska uppmärksammas. Stort Grattis på 27 års dagen!

Blombukett (1)

(Foton: Sten Neckö samt några foton ur programbladet)

(Blombukett från Internet)

  (Bildredigering och fotocollage: Sten Neckö)

Kommentera

