Vårvinter – Vintervår

Tittar ut genom fönstret och kan konstatera att vintern dröjer sig kvar. Den vinter som knappt infann sig vid ordinarie tidpunkt väljer nu att testa oss vårlängtande, värmetörstande själar. Det enda som påminner om att vi är inne i vårmånaden mars är att ljuset kommit tillbaka. Snart går vi över till sommartid igen.

Jag har varit dålig med mitt bloggande. Senaste inlägget är från januari, när året var nytt och allt drog igång igen efter juluppehållet. Jag antydde då, att det var mycket på gång och jag blev sannspådd. När allt rusar runt i ett hektiskt tempo, blir det inte ork och lust kvar för att sitta ner och reflektera och framförallt inte att fästa tankarna på pränt. Jag har nöjt mig med att göra några inlägg på Facebook istället … Allt för att påminna om att jag fortfarande existerar i den digitala världen.

I skolvärlden är gymnasievalet för årets åk 9-elever avklarat. Nu inväntar vi resultaten av den preliminära antagningen och blickar fram emot omvalsperioden i april/maj. Inom politiken avlöser aktiviteterna hela tiden varandra. Det första Regionfullmäktigemötet är avklarat och mina övriga engagemang i kulturnämnd och Kulturparken Småland m fl duggar tätt. Smålands Museum fyller 150 år i år och det firades stort den 3 februari. Då gästades vi av grundaren Gunnar Olof Hyltén Cavallius (Håkan Nordmark) och George Stevens på Huseby (Åke Svensson), samt av vår nya landshövding Ingrid Burman. Det blev ett uppskattat och uppmärksammat firande.

F ö håller vi på med revideringen av kulturplanen och det innebär många möten, workshops och dialogträffar med kulturtema. Det har inneburit besök på bl a  Vandalorum, Fria ordets Hus och Kosta Boda Art Hotell.

Mina föreningsengagemang är också i full gång. Teaterföreningen arrangerade en helt fantastiska barnföreställning i Timsfors Folkets Hus den 11 februari. Det var Byteatern som gästade oss med ”Himladrumlar”.

I början av februari var det dags för årets Utbudsdagar. I år var de förlagda till Helsingborgs stadsteater. Där fick vi en presentation av kommande produktioner och nu ska vi i styrelsen ta ställning till vad som skall köpas in och erbjudas Markarydspubliken nästa säsong.

Förra veckan hade vi årsmöte i Verdandilokalen i Traryd. Mötet avlöpte friktionsfritt och som avslutning gästades vi av Selma Lagerlöf, i Carina Perenkranz gestalt. Hon framförde monologen Jag – Selma. En föreställning i det lilla formatet som uppskattades av publiken.

Sydvästra Smålands Konstförening har redan haft två vernissager. Den första med Lillemor Löfgren missade jag, eftersom jag låg nerbäddad i årets förkylning/influensa. Den andra ägde rum i söndags, då det var dags för Lena Ekman att åter ställa ut hos oss. Det var 10 år sedan hon senast gästade oss. Den här gången erbjuder hon en liten bonus, i form av maken Ulf Flenbergs skalbaggar i glas. De rönte stort intresse vid vernissagen. Ett lite udda motiv kan tyckas, men vilka skönheter. när man väl får se dem uppförstorade i det här sammanhanget.

Det är tur att jag har dessa fasta och jordnära aktiviteter att landa i, för blickar jag ut i omvärlden så bara hisnar jag. Vad är det som håller på att hända? Situationen i USA sedan Donald Trumps presidentinstallation får mig att häpna. Inte i de vildaste fantasierna kunde jag väl tänka att denna parodi på presidentämbetet skulle bli verklighet. Vi har kunnat se Hollywoodfilmer på dårskapstemat tidigare, men då har det varit som underhållning och man har skakat på huvudet och smålett åt fantasierna. Nu är det verklighet! Jag såg två bra dokumentärprogram på SVT för några veckor sedan – ”Amerikas delade stater”  – som försökte spegla och förklara hur situationen i USA utvecklats de senaste decennierna och som möjliggjort för en outsider som Donald Trump att nå det högsta ämbetet i USA och därmed bli en av världens mäktigaste män. Se dessa!

I Europa är det viktiga val i flera av EU:s medlemsländer. Det är med viss bävan jag följer detta. Hur ska det gå i Frankrike, Holland och Tyskland? Kommer ”Trumpifieringen” att sprida sig hit?

Bävar och häpnar gör jag också över hur Moderaterna på riksplanet här i Sverige agerar. Deras besked att de kan tänka sig att inleda samtal med Sd kring vissa frågor väcker många tankar och förundran – att Anna Kindberg Batra dessutom valde att presentera sina tankar och förslag just den 27 januari, Förintelsens Minnesdag, kändes extra motbjudande.

Jag kan bara önska, att människor stannar upp och besinnar sig, tänker till och blickar bakåt i historien, reflekterar och inte låter sig förföras av ”starka” män och kvinnor, som förespråkar enkla lösningar på komplicerade samhällsfenomen.

Jag inser dock, att det är svårt att låta förnuftet styra, när känslorna tar över. ”Mot känslor kämpar gudarna förgäves har man sagt” Vem har yttrat det? Vet inte – någonstans poppar den strofen upp i min hjärna i alla fall.

Ett sista TV-tittartips är att se programserien ”Idévärlden”. Den har sänts på SVT och finns nu på SVT Play. Den har på ett lugnt och reflekterande sätt tagit upp eviga och aktuella ämnen. Det har varit ett skönt avbrott och en kontrast till dagens för övrigt snuttifierade och klickande nyhetsrapportering.

Avslutar med ett positivt foto på mig och mor. Vi hittade gamla pälsmössor vid en garderobsrensning och de gav upphov till ett gott skratt och många glada ”likes” på facebook.

(Foton: Sten & RosMarie J Neckö  Bildredigering och fotocollage: Sten Neckö)

Lämna en kommentar